«Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΠΟΤΕ ΝΑ ΧΑΘΕΙ»

Ο πολυαγαπημένος, ταλαντούχος και καταξιωμένος ηθοποιός Δημήτρης Καλλιβωκάς μίλησε στο Athens Art Theater και στην Άννα Χατζή για τα παιδικά του χρόνια, τα πρώτα του βήματα στο θέατρο, την υποκριτική,   το θέατρο, τον κινηματογράφο , την μέχρι τώρα πορεία του στο χώρο της υποκριτικής, τους ρόλους τους οποίους ερμήνευσε , την πολιτική, την τηλεόραση και τη νέα γενιά των ηθοποιών.

Κάνοντας μία αναδρομή στο παρελθόν , θα ήθελα να μου πείτε πότε και πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την υποκριτική;
όταν ήμουν κοντά στα δέκα , στην κατοχή επειδή είχα πολλές ικανότητες στα χέρια μου «η μητέρα μου ήθελε να γίνω μηχανικός ή αρχιτέκτονας» , έφτιαχνα καραγκιοζάκια και έκανα παραστάσεις με ένα σεντόνι στην γειτονιά. Μαζεύονταν τα παιδιά δίνοντας μισή δραχμή και έβλεπαν τις παραστάσεις. Έτσι δημιουργήθηκε η αγάπη και η επιθυμία να δημιουργώ στον κόσμο. Να έχω δηλαδή αυτή την επαφή και να ενθουσιάζω τον   κόσμο. Στη συνέχεια όταν έγινα πρόσκοπος, ήθελαν τα Σαββατόβραδα να παρουσιάζουν θεατρικά σκετς στα οποία έπαιζα με έναν φίλο μου, οποίος μου είπε αργότερα ότι διάβασε σε ένα περιοδικό για μία δραματική σχολή στην οποία ο πρώτος θα έμπαινε με υποτροφία, δωρεάν. Έδωσα εξετάσεις και μπήκα πρώτος. Είχα εκφράσει την επιθυμία μου να γίνω ηθοποιός, οι γονείς μου όμως με απέτρεπαν. Επειδή ζωγράφιζα κιόλας πολύ καλά ο πατέρας μου έδωσε τις ζωγραφιές μου σε έναν φίλο του ζωγράφο. Είπε να δώσω εξετάσεις για τη σχολή καλών τεχνών, έδωσα,  πέρασα και εκεί. Παράλληλα όμως πήγαινα και στη δραματική σχολή χωρίς να το γνωρίζουν οι δικοί μου. Όταν το ανακάλυψε ο πατέρας μου απαίτησε να πάω στην καλύτερη σχολή υποκριτικής η οποία ήταν του εθνικού θεάτρου. Έδωσα εξετάσεις αλλά επειδή έφυγε ο Ροντήρης και πήγε στο Ωδείο Αθηνών , έδωσα πια εξετάσεις εκεί όπου και με πήρανε. Έχοντας δασκάλους τον Ροντήρη, τον Βεάκη και τον Γιάννη  Σιδέρη.

Θυμάστε τα πρώτα σας βήματα στο θέατρο; Ποια ήταν η πρώτη σας θεατρική δουλειά;
Σημαντική για μένα στιγμή ήταν η πρώτη μου μέρα στο Ωδείο Αθηνών όταν με ανέβασε ο Ροντήρης να παίξω τον  Οιδίποδα Τύραννο. Άρχισα να παίζω και από το τρακ λιποθύμησα. Μετά όταν ο Ροντήρης πήγε ξανά στο Εθνικό με πήρε εκεί με εξετάσεις. Ο πρώτος μου ρόλος ήταν μία σειρά από λέξεις και τα δύο τρίτα της 2ης σειράς σε ένα έργο του Σαίξπηρ. Σιγά σιγά λοιπόν στα τρία χρόνια στο εθνικό θέατρο έπαιξα πολλούς και καλού ρόλους. Δίπλα στα μεγάλα τέρατα της εποχής!

Υπήρχαν ρόλοι που επιδιώκατε να παίζετε;
Ναι , και πολλούς που δεν τους έπαιξα  και στο εθνικό θέατρο και στο ελεύθερο θέατρο. Έφυγα όμως από το εθνικό για να βγω στο ελεύθερο θέατρο, επειδή μου ταίριαζε περισσότερο για την προβολή μου το σύγχρονο ρεπερτόριο. Άλλωστε ήμουν πολύ ατίθασος. Μου ήταν αδιανόητο να μην μπορώ να αρνηθώ ρόλο που δεν μου άρεσε στο εθνικό.

Τους ρόλους τους επιλέγατε;
Όχι. Είχα λίγες ευκαιρίες στη ζωή μου να επιλέξω εγώ έναν ρόλο. Συχνά με επέλεγαν. Ελάχιστες φορές είχα δεύτερες ή τρίτες προτάσεις συγχρόνως. Τότε κλείναμε δουλειά σε θίασο για όλη τη σεζόν, αν θέλεις να δουλεύεις συνέχεια στη σκηνή. Η άρνηση εσήμαινε….. ανεργία. Έψαχνα πάντα να   βρω καλούς θιάσους και θα έλεγα ότι είμαι τυχερός και στο ελεύθερο   θέατρο. Μου δόθηκαν ρόλοι καλοί και πολλοί. Έχω παίξει σε 90 θεατρικά έργα. Όπου τα περισσότερα από τα μισά κράτησαν ολόκληρο χειμώνα, οκτώ – επτά παραστάσεις την εβδομάδα. Και συνυπήρξα «πρώτος διδάξας» σε έργα των Ψαθά, Τσιφόρου, Βασιλειάδη, Σακελλάριου, Μιχαηλίδη κ.α.

Έχετε μετανιώσει για κάποιον ρόλο που ερμηνεύσατε;
Δεν απαρνιέμαι κανέναν ρόλο μου στο θέατρο. Το θέμα δεν είναι να απαρνηθείς ένα ρόλο σου αλλά να αποφύγεις την κακή απόδοση του  ρόλου αυτού. Να προδώσεις τον ρόλο σου. Αυτό είναι το επάγγελμα μου. Είμαι ηθοποιός. Και μόνο ηθοποιός. Δεν είμαι ούτε πρωταγωνιστής , ούτε σταρ, ούτε θιασάρχης

Σας βλέπαμε περισσότερο σε κωμικούς ρόλους. Προτιμούσατε την κωμωδία;
Συνήθως ναι. Αυτοί οι ρόλοι μου ταίριαζαν κυρίως στο σινεμά που με γνώρισαν οι περισσότεροι και από την τηλεόραση. 

Πολλές από τις ταινίες αυτές όσα χρόνια και αν περάσουν παίζονται ακόμα και αρέσουν στον κόσμο. Τι τις κάνει να ξεχωρίζουν; Μήπως οι ηθοποιοί;
Βεβαίως οι ηθοποιοί αλλά και οι ταινίες οι ίδιες. Ήταν καλές και υπεύθυνες. Ήταν θέμα ΕΠΟΧΗΣ. Οι εποχές κάνουν τους ήρωες και τους προδότες. Τους καλούς και τους κακούς ηθοποιούς. Καλούς ηθοποιούς έχουμε και τώρα αλλά….. δεν παίζουν τίμια , διότι οι σκηνοθέτες αποφασίζουν πώς να παίξουν οι ηθοποιοί και οι ηθοποιοί υποτάσσονται σε αυτή την γραμμή. Οι σκηνοθέτες σήμερα προσπαθούν να πρωτοτυπήσουν κάνοντας  όσο πιο εντυπωσιακά πράγματα για να αποδείξουν ότι έχουν φαντασία: μη υπηρετώντας το έργο. Προδίδοντας και καταστρέφοντας το κείμενο. Οι περισσότεροι έχουν άψογες θεωρητικές γνώσεις και απόψεις ώστε να τολμήσουν και τις πιο ακραίες επεμβάσεις. Γιατί ;Γιατί; Είναι ακριβώς   όπως οι μάγειροι στην τηλεόραση. Ο καθένας προτείνει και πιο απίθανες συνταγές για φαγητά. Είναι και θέμα κοινωνικών συνθηκών. Δεν θυσιάζουν την προσπάθεια και τον μόχθο τους για να υπηρετήσουν το έργο. Ένα έργο έχει ένα νόημα , μία σύνθεση , μία δομή .Δεν μπορείς να βγάλεις από αυτό ούτε μία λέξη. Είναι σα να έχεις έναν τοίχο και να βγάζει από αυτόν ένα τούβλο. Μόνο οι υπεύθυνοι σκηνοθέτες σεβάστηκαν αυτά τα έργα, τα εκλεκτά. Αυτά που άντεξαν στο χρόνο. Όπως ο Ροντήρης, ο Κουν , ο Καραντινός κ.α.

Πηγαίνετε στο θέατρο;
Για ποια είδη θεάτρου ρωτάς; Αγαπούσα το θέατρο. Πλέον πάω ελάχιστα. Από τα τρία χρόνια που έπαιξα στην Επίδαυρο, πέρασαν εξήντα χρόνια από τότε και έχω πάει επτά με οκτώ φορές και αυτές με μεγάλη αγωνία.  Δεν έφυγα απογοητευμένος αλλά όχι και γοητευμένος. Φοβάμαι να πάω τώρα γιατί μπορεί να μην ελέγξω τον εαυτό μου και δεν είναι πρέπον για τους συναδέλφους μου που  παίζουν, αν δεν αποδεχθώ στην παράσταση που βλέπω ποια είναι ο Οιδίποδας και ποιος η μάνα του η Ιοκάστη.

Έχετε προτάσεις για δουλειά;
Τρία χρόνια είμαι άνεργος. Θέατρο δεν θέλω να παίξω. Είχα κάποια τηλέφωνα για τηλεόραση κυρίως, στα οποία αρνήθηκα διότι δεν με ενδιέφεραν καθώς και για μία ταινία που δυστυχώς δεν έπαιξα διότι είχα κάποιες διαφωνίες με τον σκηνοθέτη. Με μας τους παλιούς ηθοποιούς υπάρχει ένα πρόβλημα. Οι σκηνοθέτες μας φοβούνται ή δεν μας εκτιμούν. Κατά τη γνώμη μου μας φοβούνται γιατί έχουμε άποψη: ή ….. δεν είμαστε άξιοι να εκτελέσουμε τις υποδείξεις τους!!

Οι αμοιβές από το επάγγελμα του ηθοποιού αρκούν για να μπορεί να ζήσει από αυτό;
Φρόντισα να μπορώ να ζω οικονομικά και πάντα ελεγχόμενα. Έτσι ήμουν   σε όλη μου τη ζωή. Είμαι παιδί της κατοχής και πήρα το μεγαλύτερο δίδαγμα, το οποίο παίρνουν και σήμερα οι νέοι από τον τρόπο τον οποίο η πολιτική καθοδηγεί την κοινωνική μας ζωή. Πρέπει οι νέοι να ελέγχουν τη ζωή τους. Το μέλλον και την καθημερινότητα τους. Να μην αφήνουν να πηγαίνει ο χρόνος χαμένος. Να μην παρασύρονται από την επιτυχία. Αλίμονο στον καλλιτέχνη που δεν έχει και αποτυχίες.

Βλέπουμε πολλούς καλλιτέχνες αποφασίζουν να στραφούν στην πολιτική. Ποια η γνώμη σας;
Πολύ καλό για όσους το κάνουν με τίμιες προθέσεις και πολύ κακό αν οι προθέσεις τους είναι εμπορικές και σκοπιμότητας.

Εσείς δεχτήκατε τέτοιες προτάσεις ;
Ναι. Πριν από εικοσιπέντε χρόνια υπήρξα δημοτικός σύμβουλος πολιτιστικού του δήμου Κηφισιάς….αλλά γρήγορα επέστρεψα στην τέχνη μου.

Διαφημίσεις έχετε κάνει;
Δεν έχω κάνει ποτέ διαφήμιση. Θεωρώ απαράδεκτο να χρησιμοποιείς το πρόσωπο σου για να διαφημίσεις ένα προϊόν Υπάρχουν συνθήκες που πρέπει οι ηθοποιοί να ελέγχουν τον εαυτό τους. Εγώ έχω χρήματα μόνο  από το επάγγελμα μου.

Τηλεόραση παρακολουθείτε;
Δεν παρακολουθώ καθόλου σίριαλ Βλέπω μόνο ειδήσεις, πολιτικές συζητήσεις, διεθνή γεγονότα και ακούω κλασική μουσική.

Πιστεύετε ότι υπάρχουν νέα ταλέντα σήμερα;
Βεβαίως και πάντα θα υπάρχουν. Η τέχνη του θεάτρου δεν πρόκειται ποτέ   να χαθεί. Παρόλο που κινδύνευσε από το ραδιόφωνο, τον κινηματογράφο την τηλεόραση και τους θεατές. Αυτοί οι θεατές επηρεάζουν μερικές φορές τόσο πολύ τους παράγοντες του θεάτρου. Κινδυνεύει κατά περιόδους και από την πολιτική δυσπραγία της κοινωνίας αλλά αγωνίζεται και όχι μόνο συχνά κυριαρχεί από τις τέχνες, όπως φέτος. Ξαναρχίζει να παίρνει πάνω του. Ο κόσμος εκεί πηγαίνει. Τα τελευταία χρόνια ξανά δυναμώνει η παρακολούθηση του κοινού. Μπορεί βέβαια οι οικονομικές απαιτήσεις     και συνθήκες να έχουν μειωθεί αλλά ο ηθοποιός πρέπει να παίζει ακόμα     και στις πιο δύσκολες συνθήκες. Πρέπει να είναι συνέχεια πάνω στην σκηνή.

Πηγή 1ης φωτογραφίας:http://www.ethnos.gr/showbiz/arthro/dimitris_kallibokas_sokarei_ me_tin_epithymia_tou_na_ton_petaksoun_sta_ornia-64270795/

Πηγή 2ης φωτογραφιας
http://www.protothema.gr/life-style/Gossip/article/518707/dimitris-kallivokas-otan-pethano-tha-ithela-na-me-petaxoun-se-ena-horafi- kai-na-me-fane-ta-ornia/

Επιμέλεια Άρθρου

Γεννήθηκα στη Ρόδο το 1992 και κατάγομαι από την μικρή αλλά πανεμορφη Σύμη. Είμαι απόφοιτη της σχολής Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε του τμήματος μηχανολογίας Αθηνών. Κατα τη διάρκεια των φοιτητικών μου χρόνων και συγκεκριμένα την χρονική περίοδο 2012-2015 υπήρξα μαθήτρια - ακροάτρια της Δραματικής σχολής του Ιάσμου. Η συχνή επαφή με το θέατρο και η παρακολουθηση θεατρικών παραστάσεων με οδήγησαν στην δημιουργία του θεατρικού Σάιτ Athens Art Theater καθώς συνειδητοποίησα την μαγεία του θεάτρου και την συμβολή του στην καθημερινότητα μας.

Άννα Χατζή

Γεννήθηκα στη Ρόδο το 1992 και κατάγομαι από την μικρή αλλά πανεμορφη Σύμη. Είμαι απόφοιτη της σχολής Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε του τμήματος μηχανολογίας Αθηνών. Κατα τη διάρκεια των φοιτητικών μου χρόνων και συγκεκριμένα την χρονική περίοδο 2012-2015 υπήρξα μαθήτρια - ακροάτρια της Δραματικής σχολής του Ιάσμου. Η συχνή επαφή με το θέατρο και η παρακολουθηση θεατρικών παραστάσεων με οδήγησαν στην δημιουργία του θεατρικού Σάιτ Athens Art Theater καθώς συνειδητοποίησα την μαγεία του θεάτρου και την συμβολή του στην καθημερινότητα μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *