“ΗΜΑΣΤΑΝ ΑΡΚΕΤΟ ΚΑΙΡΟ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΜΕΝΟΙ ΓΙΑ ΑΥΤΗ ΤΗ ΜΕΡΑ”
Ο αγαπημένος “Τσολιάς” της Ελληνοφρένειας Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης μίλησε στο Athens Art Theater και στην Άννα Χατζή για την ραδιοφωνική εκπομπή “Ελληνοφρένεια” την μεταφορά της στην τηλεόραση, τον ρόλο του Τσολιά αλλά και του Μπαλούρδου, την αιφνιδιαστική διακοπή της εκπομπής από την τηλεόραση, τις παραστάσεις “Τσολιάς εν δε Τσόλια μπάντ” “Καθαρή εξόδιος” οι οποίες θα πραγματοποιηθούν τα Σάββατα του Δεκεμβρίου στο “Κρεμλίνο” αλλά και για τα επόμενα του σχέδια
Η Ελληνοφρένεια είναι μια ραδιοφωνική εκπομπή που από το 1999 έως και σήμερα παρακολουθείται από το κοινό με πολλή αγάπη. Ποια πιστεύεις ότι είναι η συνταγή της επιτυχίας της;
Οι κυβερνήσεις που εναλλάσσονται τα τελευταία χρόνια στον τόπο. Αυτοί είναι βασικοί συνεργάτες της εκπομπής που με το «έργο» τους προσελκύουν τον κόσμο στο ακρόαμα.
Η μεταφορά της στους τηλεοπτικούς δέκτες ήταν στους στόχους σας ή προέκυψε;
Αρχικά προέκυψε στην τηλεόραση του νεοσύστατου τότε ΣΚΑΙ (2007), στην πορεία έγινε πιο συνειδητά όταν αποφασίσαμε να συνεργαστούμε με τον Alpha.
Σε βλέπαμε σε 2 ρόλους. Αυτόν του Τσολιά και εκείνον του ΜΑΤ. Γιατί διάλεξες αυτούς τους χαρακτήρες;
Οι δυο αυτοί ρόλοι στην ουσία είναι οι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος. Πρόκειται για δυο αντιήρωες που καυτηριάζουν με την ύπαρξη τους τον νεοέλληνα. Ο καθένας από την πλευρά του. Ο μεν Μπαλούρδος (ΜΑΤ), που είναι ο ορισμός του αντιήρωα, μιας και υποδύεται κάτι μισητό για τους περισσότερους, σκιαγραφεί κυρίως τον βολεψάκια εαυτό μας, που θα φροντίσει να τα χει καλά με όποιον έχει εξουσία κάθε φορά, τον πρόχειρο, τον αρπακολλατζή, τον ημιμαθή και βέβαια το αυταρχικό κομμάτι μας. Ο Τσολιάς είναι λίγο πιο επαναστατικός. Λίγο πιο αναρχικός. Τα λέει έξω από τα δόντια, δεν κωλοτρίβεται στις κυβερνήσεις, θα ρίξει και το καντήλι του, έχει ενδεχομένως εξαπατηθεί αρκετές φορές αλλά δεν το βάζει κάτω γιατί έχει πείσμα και την πεποίθηση ότι στο τέλος το ήθος και η αισθητική θα νικήσουν. Ο Τσολιάς είναι αντιήρωας γιατί προκειμένου να καταδείξει κάτι δε θα διστάσει να μπει –με όποιο ρίσκο- στα παπούτσια αρκετών κομματιών της κοινωνίας μας που απεχθανόμαστε. Ο Τσολιάς μπορεί να κάνει τον γλείφτη προκειμένου να καυτηριάσει τους γλείφτες, μπορεί να κάνει τον δεξιό προκειμένου να υπογραμμίσει την φαιδρότητα της δεξιάς, μπορεί να κάνει τον συστημικό προκειμένου να την πει στο σύστημα, μπορεί να κάνει τον σεξιστή προκειμένου να υπογραμμίσει τον ουσιαστικό σεξισμό, θα γίνει πολιτικά λοξός για να στηλιτεύσει την πολιτική ορθότητα. Ο Τσολιάς μπορεί να γίνει όλα όσα μισούμε μέχρι να τα δούμε και να τα αποβάλουμε από μόνοι μας μια και καλή.
Είσαι από τους ανθρώπους που πάντα μιλάς με ειλικρίνεια και χωρίς φόβο, αυθόρμητα απέναντι στον οποιονδήποτε. Μετάνιωσες ποτέ για αυτό;
Ε όχι δα.
Το 2017 είδαμε την αιφνιδιαστική διακοπή της εκπομπής από την τηλεόραση…. Περίμενες ότι θα συνέβαινε κάτι τέτοιο;
Ναι βέβαια. Είμασταν αρκετό καιρό προετοιμασμένοι για αυτή τη μέρα. Δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε την ακριβή ημερομηνία, αλλά το βλέπαμε να έρχεται. Οι κακόβουλες γλώσσες θα μπορούσαν να πουν πως ζητήθηκε στο κανάλι να λογοκρίνει οποιαδήποτε φωνή που κριτικάρει την κυβέρνηση με αντάλλαγμα διαγραφή χρεών, αλλά δεν τα πιστεύουμε εμείς αυτά. Ωστόσο μια τέτοια εκπομπή καθαρόαιμης πολιτικής σάτιρας με γωνίες και αιχμές, δεν θα μπορούσε να επιβιώσει περισσότερο στο υπάρχον τηλεοπτικό τοπίο. Και πολύ κράτησε.
Οι κριτικές και τα σχόλια που μπορεί να διαβάσεις η να ακούσεις σε επηρεάζουν;
Καταρχάς δεν προλαβαίνω να τα διαβάσω όλα. Κατά δεύτερον αν επηρεαζόμουν από τα όποια σχόλια, θα σήμαινε πως είμαι επιρρεπής να επηρεαστώ και από άλλα πράγματα. Δεν είμαι. Η σάτιρα δεν είναι μια τέχνη που συνδιαμορφώνεται από τον δημιουργό και τις απόψεις του όποιου περαστικού. Ο σατιρικός οφείλει μεν να τις λάβει υπόψη του, οφείλει όμως να τις φιλτράρει και να δημιουργήσει βάσει της δικής τους αισθητικής και θέασης των πραγμάτων.
Οι εκπομπές σου σε ένα μεγάλο ποσοστό έχουν τη συμμετοχή του κόσμου. Είτε τηλεφωνικά από το ραδιόφωνο είτε συναντώντας τους μέσα από την καθημερινότητα τους. Πως εισπράττεις την αγάπη του κόσμου;
Μέσω εισπρακτικής εταιρίας, που είναι και της μόδας, αν αυτό είναι που σας απασχολεί.
Στη μέχρι τώρα πορεία σου, έχεις μετανιώσει ποτέ για κάποιες αποφάσεις σου; Υπάρχει κάτι που μπορεί να άλλαζες αν γινόταν;
Όχι.
Οι παραστάσεις σου στο «Κρεμλίνο» παίρνουν παράταση για τα σαββατοκύριακα του Δεκέμβρη όπου υποδέχεσαι μια τραγουδίστριά κάθε φορά. Πως έγινε η επιλογή αυτών των ονομάτων;
Ήθελα να καλέσω κάποιες γυναίκες τραγουδίστριες που θαυμάζω και εκτιμώ. Τους το πρότεινα, δέχτηκαν την πρόκληση με γενναιότητα –θεωρώ γενναίο να δεχτούν να πάρουν μέρος σε μια τέτοια παράσταση– και με τίμησαν και με τιμούν με την παρουσία τους. Τα κριτήρια λοιπόν ήταν βάσει εκτίμησης.
Το περιεχόμενο των παραστάσεων αυτών θυμίζει Ελληνοφρένεια;
Η παράσταση στηρίζεται σε ένα επιθεωρησιακό αθυρόστομο κείμενο κόντρα στην πολιτική ορθότητα, μιας και η σάτιρα είναι πολιτικά λοξή και απεχθάνεται τους πολιτικά ορθούς, το οποίο αλλάζω σχεδόν κάθε βδομάδα βάσει της επικαιρότητας. Και εμπλουτίζεται βέβαια με πολιτικό και σατιρικό τραγούδι. Έχει στοιχεία γνώριμα για τους πολλούς από την Ελληνοφρένεια, όπως ο Τσολιάς ή ο Μπαλούρδος, αλλά δεν θυμίζει μια τηλεοπτική εκπομπή αν αυτό ρωτάτε.
Υπάρχουν βλέψεις για επιστροφή της εκπομπής σε κάποιο τηλεοπτικό κανάλι;
Σε αυτή τη φάση όχι. Συζητήσαμε όλες τις προτάσεις που δεχτήκαμε μετά την λογοκρισία μας από τον Alpha, τις επεξεργαστήκαμε και αποφασίσαμε σε αυτή τη φάση να απέχουμε από αυτό το τηλεοπτικό τοπίο.
Κάτι διαφορετικό από την Ελληνοφρένεια αλλά και από τους ρόλους της, θα επιχειρούσες;
Έχω σκεφτεί πολλές φορές να ανοίξω ένα καφέ-πατσατζίδικο για απογοητευμένους και προδομένους αριστερούς με τίτλο: “Μερκέλ”.
Φιλοδοξώ να σκίσει και να το κάνω αλυσίδα. Τα λεγόμενα: “Merkel coffee” n΄ “Patsa company”.
Σχέδια για το άμεσο μέλλον έχεις;
Ναι. Να ολοκληρώσω τις παραστάσεις στο ΚΡΕΜΛΙΝΟ και ξεκινήσω την περιοδεία της παράστασης στις υπόλοιπες πόλεις της Ελλάδας.