“Η ΟΠΕΡΑ ΗΤΑΝ ΠΑΝΤΑ ΕΝΑ ΕΙΔΟΣ ΠΟΥ ΑΠΕΥΘΥΝΟΤΑΝ ΣΕ ΟΛΟΥΣ”

Η σκηνοθέτις Ραία Τσακηρίδη μίλησε στο Athens Art Theater και στην Άννα Χατζή για το θέατρο, τη σκηνοθεσία, την όπερα, τη δημιουργία της ομάδας The Medium Project μαζί με τον μουσικό Ανδρέα Τσελίκα, την παράσταση «Trouble in Tahiti» του Leonard Bernstein στο θέατρο Σημείο, τις ανθρώπινες σχέσεις και  την έλλειψη επικοινωνίας.

Τι σας ώθησε στο επάγγελμα του σκηνοθέτη;
Αφορμή για να ασχοληθώ με την σκηνοθεσία όπερας στάθηκε η αγάπη μου από τα παιδικά μου χρόνια για το λυρικό θέατρο Όταν ξεκίνησα τις σπουδές μου δεν είχα φανταστεί ότι θα επέλεγα ποτέ να γίνω σκηνοθέτης. Για να φτάσω σε αυτή την απόφαση πέρασα από διαφορετικά μονοπάτια που όλα όμως έδειχναν τον ίδιο στόχο. Από το θέατρο, τη μουσική και τις ξένες γλώσσες έως την ψυχοθεραπεία και τη δραματοθεραπεία. Τελικά, η σκηνοθεσία ήρθε στη ζωή μου για να ενώσει όλα αυτά τα κομμάτια του ίδιου παζλ. 

Με τι κριτήρια επιλέγετε ένα έργο ώστε να το σκηνοθετήσετε;
Συνήθως ακολουθώ μια εσωτερική συναισθηματική θεματική. Μέλημά μου είναι πάντα να καλύπτονται οι δικοί μου σκηνοθετικοί στόχοι, η εξέλιξη της ομάδας μας, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο   και η εξέλιξή μας μέσω της αναζήτησης για νέα έργα. 

Τι σας ελκύει στην όπερα;
Η όπερα είναι η μοναδική μορφή τέχνης που συνδυάζει όλες τις τέχνες για την επίτευξη ενός κοινού αποτελέσματος. Έχει τέτοια δύναμη που δε μπορεί παρά να μην καθηλώσει και τον πιο απροετοίμαστο θεατή. 

Η όπερα είναι ένα ιδιαίτερο είδος θεάτρου. Πως θα το χαρακτηρίζατε;
Απλά συναρπαστικό.

Απευθύνεται σε συγκεκριμένη ομάδα κοινού;
Η όπερα ήταν πάντα ένα είδος που απευθυνόταν σε όλους. Για αυτό το  λόγο και στην ιστορία της χρησιμοποιήθηκε ως ένα ισχυρό προπαγανδιστικό μέσο για τις μάζες. Το μόνο που χρειάζεται είναι   κάποιος να τη γνωρίσει και να αφεθεί στη δύναμης της να τον παρασύρει. 

Πως προέκυψε η δημιουργία της ομάδας The Medium Project μαζί         με τον μουσικό Ανδρέα Τσελίκα;
Δώσαμε στην ομάδα μας το όνομα “the medium project” μετά την πρώτη μας παραγωγή του έργου “το μέντιουμ” του Giancarlo Menotti. Το συγκεκριμένο έργο ήταν μια δική μου ανάγκη να εκφραστώ μέσα από  αυτό για την απώλεια ενός δικού μου ανθρώπου. Με τον Ανδρέα μας συνδέουν πολλά. Μοιραζόμαστε τις ίδιες ανησυχίες, τα ίδια οράματα, και έχουμε την ίδια όρεξη για το καινούργιο και το διαφορετικό. Γρήγορα λοιπόν αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στη δημιουργία της ομάδας μας με κεντρικό άξονα την ανάδειξη της όπερας δωματίου του 20ού και 21ου αιώνα. Κατά τη διάρκεια των προβών άρχιζε να αλλάζει η ζωή μας με όλους αυτούς τους υπέροχους συνεργάτες που αγκαλιάσανε αμέσως το όραμά μας. Έτσι, με το τέλος των παραστάσεων ήρθε μια νέα αρχή που σηματοδότησε με ενθουσιασμό τη συνέχεια του εγχειρήματός μας.

Σκηνοθετείτε την παράσταση «Trouble in Tahiti» του Leonard Bernstein στο θέατρο Σημείο. Πείτε μας λίγα λόγια για το έργο;
Στο trouble in Tahiti παρακολουθούμε στιγμές μέσα σε ένα   24ωρο από ένα αμερικανικό ζευγάρι τον Σαμ και την Ντάινα ( Μιχάλης Ψυρρας – Ιρένα Αθανασίου). Τόσο οικεία ώστε να θυμίσει σε όλους μας καταστάσεις που έχουμε ζήσει μέσα στα σπίτια μας και στις οικογένειες μας. Υπάρχει το τρίο ( Αντωνία Δεσπούλη, Άρης Προσπαθόπουλος, Νίκος Ζιάζιαρης ) που σχολιάζει τα πάντα με ένα “δικό του τρόπο” σαν τον χορό στη ελληνική τραγωδία. Εδώ όμως έχει μία μορφή σαν αυτών των τυπικών αμερικάνικων διαφημιστικών ραδιοφωνικών σποτ. 

Το έργο παρουσιάστηκε στην τηλεόραση μέσω του τηλεοπτικού δικτύου NBC και της εκπομπής «NBC Opera Theatre» όπου είχε τεράστια επιτυχία. Το γεγονός αυτό ήταν ένας λόγος για να το μεταφέρετε στην ελληνική σκηνή;
Δεν σκέφτομαι ποτέ ένα έργο αν έχει κάνει επιτυχία στο παρελθόν. Παρόλο που σίγουρα είναι ένα σημαντικό κριτήριο γιατί δείχνει ότι κέρδισε την αξία του στο χρόνο και την αναγνώριση του κοινού πού το ανέδειξε. Ο λόγος που επιλέξαμε το συγκεκριμένο έργο, όπως και κάθε έργο είναι το περιεχόμενό του, και τι θέλουμε να πούμε εμείς μέσα από αυτό. Εν προκειμένω, το θέμα της ανθρώπινη σχέσης είναι διαχρονικό.

Γιατί έχει χαρακτηριστεί η πιο «σκοτεινή» δημιουργία του συνθέτη;

Η σκιά που συνοδεύει αυτό το έργο είναι το γεγονός ότι ο Leonard Bernstein συνέθεσε το “trouble in Tahiti ” κατά τον μήνα του μέλιτός του. Εικάζεται ότι το έγραψε με αφορμή είτε την σχέση των γονιών του, είτε ως μία εκδήλωση αντιδραστική στο προσωπικό θέμα του γάμου του λόγω περαιτέρω αναζητήσεων.

Το έργο αναφέρεται στις ανθρώπινες σχέσεις και τα προβλήματα τους. Τι είναι αυτό που κάνει τις σχέσεις να κλονίζονται όλο και περισσότερο;
Η έλλειψη επικοινωνίας ή έλλειψη δεξιοτήτων επικοινωνίας το οποίο κατά την γνώμη μου είναι βασικό θέμα παιδείας. 

Ποιο είναι το κλειδί για να διατηρηθεί μια σχέση αγάπης;
Σημαντικό ρόλο κατέχουν έννοιες όπως σεβασμός, κατανόηση, αλληλεγγύη, συντροφικότητα, και φυσικά να υπάρχει αμφότεροι ερωτική έλξη. 

Η έλλειψη επικοινωνίας και η απομόνωση του ανθρώπου που   οφείλεται;

Το γεγονός ότι υπάρχουν εσωτερικά προβλήματα και συγκρούσεις, και αυτά δεν λύνονται. Ειδικά η ελληνική οικογένεια είναι βυθισμένη μέσα στην παθογένεια. Ακόμα και σήμερα, σε καιρούς κρίσης, θεωρείται ταμπού κάποιος να απευθυνθεί και να ζητήσει βοήθεια σε ειδικούς ψυχικής υγείας.

Τι θα λέγατε στον κόσμο για να έρθει να δει την παράσταση σας;
Το γεγονός ότι υπάρχουν εσωτερικά προβλήματα και συγκρούσεις, και αυτά δεν λύνονται. Ειδικά η ελληνική οικογένεια είναι βυθισμένη μέσα στην παθογένεια. Ακόμα και σήμερα, σε καιρούς κρίσης, θεωρείται ταμπού κάποιος να απευθυνθεί και να ζητήσει βοήθεια σε ειδικούς ψυχικής υγείας.

Επιμέλεια Άρθρου

Γεννήθηκα στη Ρόδο το 1992 και κατάγομαι από την μικρή αλλά πανεμορφη Σύμη. Είμαι απόφοιτη της σχολής Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε του τμήματος μηχανολογίας Αθηνών. Κατα τη διάρκεια των φοιτητικών μου χρόνων και συγκεκριμένα την χρονική περίοδο 2012-2015 υπήρξα μαθήτρια - ακροάτρια της Δραματικής σχολής του Ιάσμου. Η συχνή επαφή με το θέατρο και η παρακολουθηση θεατρικών παραστάσεων με οδήγησαν στην δημιουργία του θεατρικού Σάιτ Athens Art Theater καθώς συνειδητοποίησα την μαγεία του θεάτρου και την συμβολή του στην καθημερινότητα μας.

Άννα Χατζή

Γεννήθηκα στη Ρόδο το 1992 και κατάγομαι από την μικρή αλλά πανεμορφη Σύμη. Είμαι απόφοιτη της σχολής Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε του τμήματος μηχανολογίας Αθηνών. Κατα τη διάρκεια των φοιτητικών μου χρόνων και συγκεκριμένα την χρονική περίοδο 2012-2015 υπήρξα μαθήτρια - ακροάτρια της Δραματικής σχολής του Ιάσμου. Η συχνή επαφή με το θέατρο και η παρακολουθηση θεατρικών παραστάσεων με οδήγησαν στην δημιουργία του θεατρικού Σάιτ Athens Art Theater καθώς συνειδητοποίησα την μαγεία του θεάτρου και την συμβολή του στην καθημερινότητα μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *