“ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙΣ ΜΕ ΧΙΟΥΜΟΡ”
Ο ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ “ΑΣΚΗΣΗ ΓΙΑ ΦΟΝΟ” , ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΣΠΙΑΣ ΜΙΛΗΣΕ ΣΤΟ ATHENS ART THEATER ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΝΑ ΧΑΤΖΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΕΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΙ , ΤΟΝ ΦΟΝΟ, ΤΟ ΧΡΗΜΑ , ΤΗΝ ΣΥΜΒΙΩΣΗ , ΤΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΙΚΑΙΩΣΥΝΗ.
“Άσκηση για φόνο” λοιπόν μία παράσταση η οποία παραπέμπει σε δράμα, άλλα περιέχει κωμικά στοιχεία. Πως την προσέγγισες για πρώτη φορά όταν άκουσες τον τίτλο, όταν το πρώτο διάβασες και σου προτάθηκε να πρωταγωνιστήσεις σε αυτή την παράσταση;
Το έργο, μας το πρότεινε η Μαργαρίτα Δαλαμάγκα , το Αγγέλων Βήμα δηλαδή, στην ομάδα μας, την “square theatre company” η οποία αποτελείται από εμένα, την Δάφνη Μανούση , την Ιωάννα Σταυροπούλου και τον Αργύρη Θανάσουλα. Λόγω του ότι είχα γράψει και σκηνοθετήσει πέρυσι το έργο Καμίλ Κλωντέλ: MUDNESS το οποίο ανέβηκε στο Αγγέλων Βήμα με μεγάλη επιτυχία, μας έκανε την παραγωγή το Αγγέλων Βήμα σε μία πρόταση , η κυρία Δαλαμάγκα συγκεκριμένα για να κάνουμε αυτή την κωμωδία, στα πλαίσια της θεματικής ενότητας νουάρ. Από εκεί και πέρα προτείναμε σαν σκηνοθέτη τον Δημήτρη Γιαμλόγλου με τον οποίο είχαμε συνεργαστεί πέρυσι στον “θεό της σφαγής” , μια παραγωγή της ομάδας square και έτσι αρχίσαμε να δουλεύουμε και αυτό το κείμενο .Για μένα το κείμενο μπορούσε να επιβιώσει μόνο ως κατεξοχήν κωμωδία. Είναι μία ιστορία βέβαια με αρκετές ανατροπές, οι οποίες είναι και ενδιαφέρουσες , αλλά διαλέξαμε να δείξουμε μία νουάρ αισθητική, όπου μπορεί να είναι τραβηγμένοι κάπως οι ήρωες , όπως είναι και στα νουάρ . Δηλαδή κάπως πιο στημένοι, με ένα συγκεκριμένο λόγο και ατάκες και με έντονα τα κωμικά στοιχεία του μαύρου χιούμορ. Αυτή ήταν και η επιλογή μας και έτσι το δουλέψαμε πολύ ο Δημήτρης και εμείς προς αυτόν τον δρόμο.
Υπάρχουν πολλά νοήματα που μπορεί να βγάλει ένας θεατής από αυτό το έργο. Αρχικά θα ήθελα να μου πεις για την πρώτη λέξη του τίτλου , τον φόνο. Πόσο εύκολα μπορεί να φτάσει κάποιος στο φόνο για το χρήμα;
Οι μεγαλύτεροι πόλεμοι , τα μεγαλύτερα εγκλήματα γίνονται είτε από ερωτικό πάθος είτε ακριβώς για την δύναμη της εξουσίας η οποία συνάδει με το χρήμα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε κάποιους φόνους που γίνονται και νομίζω ότι είναι πρώτη φορά όπου όταν ακούει κάποιος τη λέξη φόνος και το βλέπει γελάει. Είναι φόνοι στους οποίους ο θεατής βλέπει το κωμικό στοιχείο. Κατά τα άλλα μπορεί φυσικά να γίνει ένας φόνος για το χρήμα. Και το χρήμα ειδικά στη σημερινή εποχή κατέχει την πρώτη θέση , για πολλούς ανθρώπους για πολλούς ανθρώπους.
Σε αυτό το έργο κυριαρχεί η κατ’ ανάγκη συμβίωση δύο ανθρώπων για την εξουσία, το χρήμα αλλά και για άλλους λόγους. Αυτό το φαινόμενο υπάρχει στις μέρες μας , υπήρχε ανέκαθεν;
Αυτό υπήρχε ανέκαθεν σε όλους τους πολιτισμούς και όλες τις εποχές. Στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι η Τζάνις η οποία είναι μία πολύ πλούσια γυναίκα, αυτοδημιούργητη, γυμνάστρια με μία τεράστια αλυσίδα γυμναστηρίων. Έπειτα ο δικός μου χαρακτήρας , ένας bon viveur , είναι νεότερος από την Τζάνις, την έχει παντρευτεί για τα χρήματα της. Θεωρώ ότι έχει γοητευτεί όμως από την δύναμη της και τα χρήματα της, από όλο αυτό το οποίο κουβαλάει ως προσωπικότητα. Αλλά σίγουρα μπορούμε να πούμε ότι είναι μία μορφή ζιγκολό. Βέβαια νομίζω πως το γνωρίζει η σύζυγος του , γιατί της αρέσει να τον επιδεικνύει στους κοινωνικούς κύκλους .Έχουν βρει μία σχέση , η οποία λειτουργεί μεταξύ τους μέχρι την εμφάνιση της δαιμόνιας ρεπόρτερ η οποία θα ανατρέψει αυτές τις ισορροπίες. Εκεί μπαίνει το θέμα εκδίκηση, ένα κλασικό νουάρ κοκτέιλ , που έχει φόνο για το χρήμα , φόνο για το ερωτικό πάθος , εκδίκηση και όλα αυτά.
Είσαι ένας χαρακτήρας ο οποίος έχει την εξυπνάδα και την ευφυΐα. Ένας σκακιστής ο οποίος κερδίζει τους πάντες. Παρόλα αυτά δεν έχεις τα ανάλογα χρήματα ούτε της οξύτητας του μυαλού σου αλλά ούτε και αυτών της συντρόφου σου. Δεν παίζει τόσο σημαντικό ρόλο άραγε η μεγαλοφυΐα ;
Υπάρχουν μερικά επαγγέλματα τα οποία ακριβώς δεν μπορούν να αποφέρουν το κέρδος από αυτό το οποίο θα άξιζαν. Αυτή είναι και μία πραγματικότητα . Πολλά επαγγέλματα τα οποία απαιτούν μυαλό , μεγάλες και ξεχωριστές ικανότητες και όμως δεν αμείβονται. Συγκεκριμένα σε αγώνες που γίνονται σκακιού , σε άλλες χώρες δίνουν πολύ μεγαλύτερη σημασία από ότι στην Ελλάδα. Για αυτό και το έργο έχει γραφτεί από Αμερικάνο συγγραφέα, έχει στο μυαλό του όλα αυτά τα τουρνέ που γίνονται σε διάφορες πολιτείες , στις οποίες ο πρωταγωνιστής ταξιδεύει και κάνει επίδειξη “τυφλού σιμουλτανέ” Όροι οι οποίοι είναι άγνωστοι για το ελληνικό κοινό. Σίγουρα τα χρήματα που κερδίζει η γυναίκα του ως γυμνάστρια μέσα από ένα πολύ έξυπνο μάρκετινγκ το οποίο έχει κάνει , είναι πολύ περισσότερα από του άντρα της και αυτός ακριβώς είναι ο λόγος σύγκρουσης τους. Αυτή συνεχώς του τονίζει ότι θέλει μία πολύ πλούσια ζωή την οποία μπορεί να έχει μόνο με τα χρήματα της και όχι με του συζύγου της που είναι λίγα μπροστά στα δικά της.
Μέσα από αυτό το έργο και τον ρόλο σου τι μήνυμα θα έδινες στον κόσμο;
Τα περισσότερα πράγματα στη ζωή πρέπει να τα αντιμετωπίζεις με χιούμορ. Όλα έχουν την θετική πλευρά τους όταν μπορείς να την διακρίνεις. Να μην αγαπάει κανένας κάποιον μόνο για τα χρήματα του ή για τα υλικά αγαθά, αλλά για αυτό το οποίο είναι. Επίσης κάθε άνθρωπος πρέπει να προσέχει πως φέρεται στον άλλον γιατί δεν ξέρει σε αυτή τη ζωή πως μπορεί να του το ανταποδώσει αυτός ο οποίος έχει αδικηθεί. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η Έιμυ Κόρτλαντ νομίζω έρχεται να εκδικηθεί από μία κακή συμπεριφορά που έχει δεχθεί από την πρώην συνάδελφο της Τζάνις Μπλέικ, όπου της κατέστρεψε το γυμναστήριο και τη ζωή της.
Πιστεύεις στη δικαιοσύνη, στη θεία δίκη;
Θεία δίκη σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει , σε κάποιες άλλες δεν υπάρχει δυστυχώς. Σε αυτή τη ζωή τουλάχιστον. Παράδειγμα δεν υπάρχει θεία δίκη σε κάποια παιδιά τα οποία γεννιούνται σε κάποιους πολιτισμούς και είναι καταδικασμένα να υποφέρουν είτε από φτώχεια , είτε από τη νοοτροπία που υπάρχει και γενικότερα από την κατάσταση που επικρατεί. Επομένως δεν μπορώ να πω ότι υπάρχει θεία δίκη. Πιστεύω όμως στον άνθρωπο. Όπως υπάρχει η αδικία και ελλοχεύει το κακό , υπάρχει και η καλή πλευρά με τους καλούς και δίκαιους ανθρώπους. Και πιστεύω πολύ σε αυτούς.